زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:12
حجم فایل:1.5 مگابايت
محل انتشار:اولين كنفرانس ساخت و ساز شهري در مجاورت گسلهاي فعال
سال انتشار:1390
بررسي ديناميكي تونل خط يك مترو تبريز با استفاده از روشهاي تحليلي و عددي مطالعه موردي ايستگاه شماره 13
ليلا نيك اختر [مهندسين مشاور مكانيك خاك سيويل آذربايجان اروميه]
بهنام فردوسي []
كريم عابدي []
چکیده مقاله:
بطور كلي سازه هاي زيرزميني از استحكام بيشتري نسبت به سازه هاي سطحي در برابر زلزله برخوردار هستند اما وجود برخي گزارشها از خسارت تونلها و سازه هاي زيرزميني سبب شد تا بحث تحليل و طراحي ديناميكي آن ها منتفي نشود از اين رو مقوله تحليل و طراحي ديناميكي سازه هاي زيرزميني حساس يا همان شريانهاي حياتي كه در مناطق لرزه خيز واقع شده اند نيازمند توجه جدي است مطالعات لرزه خيزي انجام شده در ساختگاه خط 1 مترو تبريز نشان داد كه ساختگاه طرح در منطقه اي با توان لرزه خيزي بالا واقع شده است و وقع زلزله اي با بيشينه شتاب افقي 0/57g براي سطح MCE و 0/35g براي سطح DBE قابل پيش بيني است دراين مقاله آناليز ديناميكي عددي با استفاده از نرم افزار FLAC2D روش تفاضل محدوده انجام شده است به منظور تحليل خطر زلزله ساختگاه با روش اندركنش زمين - سازه دو روش Penzein,wang انتخاب شده و براي دو سطح زلزله DBE,MCE زلزله هاي بم و دوزچه بررسي و نتايج دو روش مقايسه و تحليل گرديده اند.
کلمات کلیدی: تحليل ديناميكي، تفاضل محدود، مترو تبريز، FLAC2D