زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:8
حجم فایل:164.79 كيلوبايت
استفاده از نتايج CPT در تعيين ظرفيت باربري محوري شمعها و مقايسه آن با نتايج شمع كوبي در سكوهاي نفتي در خليج فارس
علي حاج آقايي خياباني [كارشناسارشد شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران]
كاظم فخاريان [استاديار دانشگاه صنعتي اميركبير]
مصطفي قرهباغي [استاديار دانشگاه صنعتي سهند]
چکیده مقاله:
با توجه به اينكه روشهاي مختلف تعيين ظرفيت باربري محوري شمعها جوابهاي بسيار متفاوتي ارائه ميدهند لذا ميتوان از نتايج آزمايش CPT جهت تعيين ظرفيت باربري شمعها استفاده نمود. دقت قابل توجه اين آزمايش و همچنين دستنخورده بودن خاك و شباهت روش به يك شمع تحت بار محوري از جمله عواملي هستند كه باعث استفاده از نتايج رضايتبخش اين آزمايش شدهاند. براساس تحقيقات انجام شده روشهاي مبتني بر نتايج اين آزمايش نيز خود تفاوت فاحشي باهم دارند. در اين مقاله روشهاي استفاده ازCPT در تعيين ظرفيت باربري با نتايج تست ديناميك شمع (PDA) و تحليل انطباق سيگنال (CAPWAP) براي شمعهاي لولهاي كوبيده شده در بستر خليج فارس در انتهاي كوبش و گذشت زمان از كوبش مقايسه شده و تركيب حاكم مقاومتهاي جداره و نوك در ظرفيت باربري نهايي در دو زمان مذكور تعيين شده و در انتها نيز روش اصلاحي با خطاي كمتر براي شمعهاي مورد مطالعه ارائه شده است.
کلمات کلیدی: شمع، انتهاي كوبش، گذشت زمان از كوبش CAPWAP ، PDA، CPT، مقاومت جداره، مقاومت نوك