زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:8
حجم فایل:2.57 مگابايت
محل انتشار:پنجمين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله
سال انتشار:1386
بررسي ساز وكار شكست بتن در آزمايش بيرون كشيدگي (Pullout Test)به روش اجزاي محدود (ANSYS)
جواد رزاقي [استاديار، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه گيلان]
رحمت مدندوست [استاديار، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه گيلان،]
مهدي مشهديان [كارشناسي ارشد سازه، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه گيلان]
چکیده مقاله:
آزمايش بيرون كشيدگي بعنوان يكي از آزمايشهاي نيمه مخرب براي تعيين مقاومت فشاري بتن در محل سرويس مورد استفاده قرار مي گيرد . مفهوم اين آزمايش بر مبناي اندازه گيري مقدار نيروي لازم براي بيرون كشيدن يك ديسك فولادي قرار گرفته در بتن مي باشد . اين ديسك در زمان ساخت يا بعد از ساخت سازه در بتن كار گذاشته مي شود . در اين مقاله آزمايش بيرون كشيدگي به روش اجزاي محدود مدلسازي و مورد مطالعه قرار مي گيرد . مدلسازي بتن با استفاده از المان هاي سه بعدي ايزوپارامتريك انجام شده و قابليت هاي رفتار غير خطي مصالح شامل ترك خوردگي ، خ رد شدگي ، انتقال تنشهاي برشي و كششي در سطح ترك در تحليل در نظر گرفته شده است . بارگذاري بصورت تدريجي افزايشي اعمال شده و به دليل تقارن در هندسه و بارگ ذاري، قطاعي از بتن و ديسك مدلسازي گرديده است . مطالعات بعمل آمده نشان مي دهد كه تركهاي نوع اول، دوم و سوم كه در نتيجه بيشتر شدن تنشهاي اصلي اول، دوم و سوم از تنش مجاز كششي بوجود مي آيند، بترتيب در 10% ،16% و 20% بار نهايي ، در بتن ايجاد مي شوند و با افزايش بار در 30% بار نهايي، اولين خرد شدگي (شكستگي) بوجود مي ايد.
کلمات کلیدی: آزمايش بيرون كشيدگي ، بتن ، ترك ، مكانيزم شكست ، اجزاي محدود