زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:10
حجم فایل:241.08 كيلوبايت
محل انتشار:هشتمين كنفرانس تونل ايران
سال انتشار:1388
آناليز ريسك تيبيام به روش تجزيه و تحليل حالات شكست و اثرات آن
محمد جواد جعفري [دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دانشكده بهداشت، تهران]
نورالدين قراري [دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دانشكده بهداشت، تهران]
چکیده مقاله:
در حفاري تونلهاي بلند با استفاده از تي بي ام، ضروري است ريسك ناشي از خرابي دستگاهها مديريت
گردد. يكي از ابزار مهم مديريت ريسك روش تجزيه و تحليل حالات شكست و اثرات آن مي باشد. با استفاده از اين روش ميتوان حالات شكست در سيستم هاي فرآيند حفاري را پيش بيني كرده و اولويتهاي اصلاحي براي پيشگيري از آنها را ارائه داد. در مطالعه حاضر ريسك هاي ناشي از يك دستگاه تي بي ام در حين حفاري يك تونل بلند گازدار به روش فوق ارزيابي گرديد. به همين منظور، هر يك از سيستم هاي برق، مكانيك، هيدروليك و نيوماتيك تي بي ام به زير سيستم هايي تقسيم و در طي جلساتي با مشاركت متخصصين مربوطه حالات بالقوۀ شكست هر زير سيستم تعيين شد. سپس اثرات، شدت اثرات، علل بالقوۀ و احتمال وقوع هر شكست مشخص و با استفاده از آنها عدد اولويت ريسك هر شكست بدست آمد. با مقايسۀ اعداد ريسك بدست آمده، كليۀ مخاطرات رتبه بندي گرديدند. ضمناً اثر اقدامات پيشگيرانه نيز محاسبه و تعيين شد. نتايج بدست آمده نشان داد كه از ۴۸ حالت شكست مورد مطالعه در تي بي ام، ۷ مورد داراي اعداد اولويت ريسك بالا بوده و در گروه شكست هاي غيرقابل پذيرش دسته بندي شدند. هم چنين ۹ حالت شكست داراي شدت پيامد بالايي بودند. نتايج نشان داد كه از كليۀ شكست هاي مطالعه شده، توقف كاترهد در اثر شرايط نامناسب سنگ، با بالاترين عدد اولويت ريسك و بالاترين شدت پيامد، تنها شكست بحراني به شمار مي رود.