زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:7
حجم فایل:268.93 كيلوبايت
آناليز حساسيت پارامترهاي موثر در نرخ پيشروي ماشينهاي تونلزني تمام مقطع (TMB) - مطالعه موردي: تونل انتقال آب قمرود
رضا ميكائيل [دانشگاه صنعتي شاهرود، دانشكده مهندسي معدن، نفت و ژئوفيزيك، شاهرود]
مسعود زارع نقدهي [دانشگاه صنعتي شاهرود، دانشكده مهندسي معدن، نفت و ژئوفيزيك، شاهرود]
سيد محمد اسماعيل جلالي [دانشگاه صنعتي شاهرود، دانشكده مهندسي معدن، نفت و ژئوفيزيك، شاهرود]
فرهنگ سرشكي [دانشگاه صنعتي شاهرود، دانشكده مهندسي معدن، نفت و ژئوفيزيك، شاهرود]
چکیده مقاله:
پيشبيني نرخ پيشروي TBM يكي از عوامل مهم و اساسي در تصميمگيري يك پيمانكار در مرحله مطالعات امكانپذيري و طراحي است. تا كنون مدلهاي پيشبيني مختلفي ارائه شدهاند كه از آن جمله ميتوان به مدل QTBM از سوي بارتن اشاره كرد. در اين مطالعه آناليز حساسيت براي پارامترهاي اين مدل شامل مقاومت تودهسنگ، محتواي كوارتز، نسبت تنش در جبههكار به تنش در عمق 100 متر، انديس عمر برشدهنده، نيروي متوسط اعمالي به هر ديسك، شاخص كيفي سنگ،تعداد دسته درزهها، قطر تونلها و تخلخل نسبت به نرخ پيشروي TBM در بخشي از تونل انتقال آب قمرود انجام شده است. نتايج حاصل از اين بررسي نشان داد كه نيروي متوسط اعمالي به هر ديسك با شيب تغييرات 52/2 به عنوان حساسترين پارامتر و بعد از آن،انديس عمر برشدهنده، محتواي كوارتز، شاخص كيفي تودهسنگ، مقاومت تودهسنگ، قطر تونل،نسبت تنش در جبههكار به تنش در عمق 100 متر، تعداد دسته درزهها و تخلخل به ترتيب بيشترين تأثير را بر ميزان نرخ پيشروي دستگاه داشتهاند.
کلمات کلیدی: نرخ پيشروي، آناليز حساسيت، نيروي متوسط به هر ديسك، تونل انتقال آب قمرود.