زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:10
حجم فایل:286.8 كيلوبايت
مدل ديناميكي ارزيابي عملكرد راه آهن؛ (مطالعه موردي ارزيابي عملكرد راه آهن ايران)
محمدرضا احدي [استاديار پژوهشكده حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت ايران]
غلامرضا شيران [استاديار دانشكده مهندسي حمل و نقل، دانشگاه اصفهان]
احمدرضا جعفريان مقدم [دانشجوي مقطع دكتري دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه علم و صنعت ايران]
محمد فتحيان [دانشيار دانشكده مهندسي صنايع، دانشگاه علم و صنعتي ايران]
چکیده مقاله:
اين مقاله به عملكرد و كارايي در راه آهن ايران با استفاده از مدل ديناميكي مي پردازد تا در جهت بهبود عملكرد راه آهن كشورمان و بالطبع آن اقتصاد كشور موثر واقع گردد. تحليل ديناميكي سيستم فرآيندي است كه طي آن پس از مدلسازي يك پديده با ديد سيستماتيك و سپس بررسي اعتبار مدل، به اعمال سيستمهاي مختلف بر آن پرداخته و با بررسي تاثير هر يك از اين سيستم ها بر مدل، شناخت و آشنايي ما از رفتارهاي سيستم واقعي بيشتر مي شود. در اين مقاله فرض شده است كه وضعيت و حالت راه آهن با واژه «عملكرد» مشخص مي شود. به عبارتي ديگر «عملكرد» متغيري است كه وضعيت راه آهن را نشان ميدهد. اين متغير بطور متاثر از 4 متغير ورودي و 5 متغير خروجي است. همچنين به منظور دستيابي به ارزيابي منطبق با واقعيت، ساير متغيرها كه بر عملكرد راه آهن تاثير دارند از جمله ميزان رضايتمندي مشتريان، سوبسيدها، وضعيت صندوق ذخيره ارزي و همچنين سطح ايمني در راه آهن در نظر گرفته شده است. به منظور ارزيابي مدل ديناميكي پيشنهادي، داده هاي راه آهن ايران مورد استفاده قرار گرفته است. نتايج نشان ميدهد كه با توجه به روند فعلي استفاده از منابع، كارايي راه آهن ايران در سالهاي آتي افزايش و سپس كاهش خواهد يافت و در نهايت براي مدت زماني طولاني عملكرد راه اهن ايران تقريبا ثابت و بسيار پايين خواهد بود.
کلمات کلیدی: ارزيابي عملكرد، مدل ديناميكي، راه آهن، راه آهن ايران