زبان مقاله:فارسی
تعداد صفخات:8
حجم فایل:235.58 كيلوبايت
تحليل پايداري و پيشبيني نشست تونل خط 3 مترو تهران باflac2D و نرمافزار Spss
كاوه آهنگري [دانشكده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم تحقيقات تهران]
علي نورزاد [دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور]
ابوذر دارابي [دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران]
چکیده مقاله:
احداث تونل در مناطق شهري بهسادگي فضاهاي غيرمسكوني نيست. احداث تونلهاي سطحي، در نواحي متراكم و پرازدحام شهري با موانع و مشكلاتي روبهرو ميشود كه يكي از آنها مسئله نشست است. تونلهاي مترو عموماُ در عمق كمتر از 20 متري و در محيطهاي آبرفتي حفر ميشوند كه وجود سازندهاي فوقاني حفر و نگهداري و پيشبيني رفتار زمين را دشوار ميكند. در تحقيق حاضر، تحليل پايداري و بررسي ميزان نشست تونل خط 3 متروتهران توسط نرمافزار عددي صورت پذيرفته است. تونل كه با روشNATM حفاري ميشود با استفاده از نرم افزار FLAC 2D مورد بررسي قرارگرفته و مقدارنشست سطح زمين و همچنين ميزان همگرايي تونل در ديواره تونل با كمك نرمافزار پيشبيني شده و نتيجه بهدستآمده با مقدار واقعي مقايسه شده است. ميزان اختلاف مقدار پيشبيني شده با مقدار واقعي كم و قابل قبول ميباشد. پيشبيني مورد نظر كمك شاياني در طراحي مناسب تونل، قبل از مرحله حفاري ميكند. در ادامه با جمعآوري اطلاعات بالغ بر 52 تونل مترو در ايران و ساير نقاط جهان كه به لحاظ زمينشناسي، جنس خاك،عمق، روش حفر، گام حفاري و روش تحليل مطابقت خوبي دارند، مبادرت به ارائه يك رابطه رياضي با نرمافزارSpssشد. اطلاعات ورودي عبارتند از چسبندگي، زاويه اصطكاك داخلي، وزن مخصوص، ضريب پواسون، همگرايي،كه نتايج تطابق خوبي را ميان اين نتيجه حاصله از اين رابطه با رابطه پك را نشان ميدهد و همچنين اين نرمافزار ضريب تاثير هر متغير و ميزان تاثير هر يك را بر روي نشست بيان ميكند.
کلمات کلیدی: پيشبيني نشست، تونل خط 3، متروي تهران،Spss ،FLAC 2D